Malerierne.

Opdateret : 20/10 - 2016

Kawamoto har været meget produktiv op gennem årene; både her i Danmark, men også under hans ophold i USA og nede i sydeuropa.
I starten af 70'erne aftog arbejdet ved staffeliet, og blev afløst af andre opgaver, som bl.a. tolk for store virksomheder.

Billederne fordeler sig stilmæssigt i flere retninger, og jeg vil vise nogle eksempler på de tydeligt signerede malerier, som vi kender ham for her i Danmark.
Men han havde også en produktion af vellignende portrætmalerier, der nok er ukendt for de fleste. Dertil findes der akvareller malet i traditionel japansk stil. Sidstnævnte er signeret med japanske skrifttegn, og portrætterne med et enkelt tegn/bogstav, der ikke umiddelbart antyder Kawamoto er kunstneren.... Med mindre man får dem tolket/oversat, hvilket er sket her!
Jeg vil også komme lidt ind på motiverne og deres baggrund.

Generelt har han malet på lærred, men også masonit har været brugt; især i den første tid efter han kom til Danmark.
--------------------------------------------------------------------------------------------


Første eksempel bliver denne akvarel, signeret med tuschpensel, malet i Madrid (Spanien), på et tidspunkt mellem 1953 - 55.
I skrivende stund kender jeg kun til yderligere en akvarel her i Danmark, og tænker evt. flere vil kunne findes i området omkring Madrid.
Akvarellen er min og beretningen bag mit køb og bedre billeder ses : HER


--------------------------------------------------------------------------------------------


I en artikel i Se og Hør nr. 49 fra 2.december 1955, kunne man se dette foto (Udsnit), hvor Kawamoto holder en akvarel med fiskemotiv og signeret med japanske skrifttegn.
Igen et meget klassisk motiv, som viser en helt anden side af de arbejder vi ellers kender ham for, og samtidig signeret med flere skrifttegn end ellers, men jeg aner dog det karakteristiske M som det øverste i rækken.

--------------------------------------------------------------------------------------------


I foråret 1966 er dette portræt malet.
Ligesom akvarellen, viser det andre sider af hans evner, og en ny signatur kan knyttes til hans navn. Den ligner til forveksling den der ses på akvarellen, som jo er meget mere skarpt trukket op.
Det første tegn betyder: KAWA, og andet tegn: MOTO.
Forskellene skal tolkes sådan, at de som ses på oliemaleriet, svarer til vores blokbogstaver, mens dem på akvarellen, er en form for kursiv skrift.
At skrifttyperne vælges forskellige, ligger måske i de materialer der arbejdes med. Eller måske passer den tushmalede signatur bare bedre til akvarellen i sit udtryk, mens den mere enkle form passer bedre til oliemaleriet?
Ved mit besøg hos pårørende til Kawamoto først på året i 2016, kom der også mere klarhed omkring denne side af hans maleri.
Jeg fik set adskillige portrætter, der af private hensyn ikke kan vises her.
Desværre fristes jeg til at sige, for de var virkelig gode!  Fælles for dem alle var, at ansigterne som det eneste stod, om ikke færdige, så mest færdiggjorte. Kroppe og baggrunde stod i nogle tilfælde kun løst tegnet/malet op.
De vellignende portrætter har han arbejdet med ved siden af de øvrige malerier gennem årene. Både venner og forretningsfolk har siddet model.

 
--------------------------------------------------------------------------------------------


Jeg har også disse to billeder i min samling!
Begge er indrammede med spinkle fyrretræslister, og er meget forskellige fra hinanden og de øvrige malerier jeg kender.
Begge har lidt beskrivelser på bagsiderne, og bekræfter først og fremmest Kawamoto som maleren, men også personerne er navngivet.
På begge billeder er kvinden den samme. Men manden er jeg lidt usikker på. Han er navngivet bag på billedet, men fakstisk tror jeg godt det i virkeligheden kunne være Mitsuo selv. Der er en hvis lighed... men det er altså bare en tanke!
Øverste billede er malet i Madrid, 1955, mens det for neden er fra Napoli, uden årstal. Jeg tænker dog at det nok ligger i samme periode.

Og igen dukker der en ny signatur op!.. Noget der nærmest ligner et W.
Betydning ukendt på nuværende tidspunkt.


--------------------------------------------------------------------------------------



De sidste tre malerier jeg viser her, repræsenterer på hver deres måde de billeder, som langt de fleste danske købere er stødt på gennem årene hos gallerier og kunsthandlere.

Stilen i det øverste maleri er kendetegnende for de billeder som Kawamoto lavede i sine første år i Danmark. Der arbejdes med forskellige teknikker i kraftigere farvelag, virker gennemarbejdede, og de ujævne farvelag giver overfladen liv.
Min fornemmelse er de males i perioden fra 1955 til de tidligste 60ere.

I starten af 60'erne dukker de to nederste typer op, hvor billeder med tyrefægtermotivet, kommer sideløbene med kvinder der sidder i caféer, står i boder eller har et sydeuropæisk landskab i baggrunden. Nu er maleriernes overflader helt glatte, og motiverne er meget spansk inspirerede.

Fælles for dem alle er den tydelige signatur : Kawamoto, der i enkelte tilfælde efterfølges af et årstal.

Kawamoto har flere gange udtrykt sig meget positivt om Danmark, vejret og lyset. Derfor kan jeg godt undre mig lidt over det trods alt ikke er kommet til udtryk på hans malerier i form af dansk inspirerede motiver.