lørdag den 24. februar 2018


Et af mine faste tilholdssteder når jeg arbejder med historien bag Mitsuo Kawamoto, er Det Kongelige Bibliotek her i Århus. Indtil for nylig kendt som Statsbiblioteket. Den flere etager høje gule murstensbygning ligger ud til Ringgaden og ses langt omkring; både fordi huset i sig selv er så højt, men også fordi det ligger højt i landskabet, i direkte tilknytning til universitetet.
Gennem det seneste år har området, der huser udlån, læsesale, kantine og arbejdsområder for brugerne i det hele taget, været igennem en omfattende ombygning og modernisering, og billedet forneden viser den nye flotte centrale sal. Indvielsen fandt sted i torsdags.
Jeg var oppe og se det for første gang i dag og benyttede lejligheden til at trave gennem nogle gamle årgange af "Fremad - Ungdommens Blad", udgivet af Danmarks Kommunistiske Ungdom.
De lå i udlånsreolen og var klar til afhentning af en låner der havde bestilt adskillige årgange. Jeg kender ikke til bladet, men tænkte at der måske var en meget spinkel chance for Kawamoto måske var nævnt. Jeg fik gennemgået årgangene fra 1955 og op gennem tresserne, men uden held. Heller ikke særlig sandsynligt at han skulle være nævnt der, men nu lå bladene der.... og som altid sjovt at spotte artikler og vigtige begivenheder fra gamle dage.