lørdag den 25. marts 2017


M.B.J fra København henvendte sig via mail i går og medsendte disse to fotos af hendes malerier.
I dag fik vi en hyggelig snak over telefonen, hvor hun kunne fortælle om en festlig og begivenhedsrig periode midt i 60'erne, hvor hun i et halvt års tid opholdte sig i København og gik på modelskole.
Her lærte hun Mitsuo at kende og fik i den forbindelse købt disse to malerier, som naturligvis forbliver i hendes eje.


søndag den 19. marts 2017


I forbindelse med en rund fødselsdag har jeg tilbragt weekenden i København.
Dermed var det også helt oplagt at lade et besøg på Statens Museum for Kunst være afslutningen på et par travle dage, inden turen gik hjem til Århus igen.
Her kører der nemlig en spændene udstilling; "Japanomania" som på mange måder er relevant i forhold til de malertraditioner som Kawamoto bærer med sig via sin onkel Takeji Fujishima.

Udstillingen beskæftiger sig med hvordan store vestlige malere i sidste halvdel af 1800-tallet bliver stærkt inspireret af den japanske malertradition og udtryksform, og hvordan det ses i deres værker.
Dette blev udløst af at Japan åbnede op for samhandel med resten af verden i løbet af 1850'erne, og i årene efter handles der livligt med japanske kunstgenstande, og dermed kom også påvirkningen af vestens kunstnere.

Men påvirkningen gik også den anden vej!
Det kommer man ikke nærmere ind på i denne udstilling, men Kawamotos onkel; Takeji Fujishima (1867-1943), bliver som stor anerkendt kunstmaler et produkt af denne kulturudveksling.
Allerede fra barnsben blev kunsten hans vej, og i 1884 gik studierne både på traditionel japansk og europæisk kunst. I 1906 rejser han til Paris og senere Rom og laver en hel del malerier i vestlig tradition.

Det bliver Takeji der får den største indflydelse på Kawamotos udvikling.
Han sidder meget sammen med den helt unge Mitsuo, der lærer alt om kunstmaleriet, men inspirerer ham også med beretninger om den meget fremmede verden udenfor Tokyo, og grundlægger uden tvivl Kawamoto's trang til at søge ud i verden, da muligheden opstod efter krigen.

søndag den 5. marts 2017


Jeg er så heldig at være gift med en malerikonservator, og det kommer min Kawamoto malerisamling til gode!
Flere har gennem tiden været under kærlig behandling, og har fået udført tiltrængt overfladerensning og småreparationer. Jeg har bidraget med at istandsætte eller endda i flere tilfælde at lave helt nye rammer, svarende til de som var monteret oprindeligt.
Man skal huske på at malerierne ofte har hængt i hjem hvor der gennem årene er blevet røget tæt, og det har efterladt de ellers livlige farver afdæmpede og med et gulligt skær. Det er naturligvis meget forskelligt hvor medtagede de er, og ofte afsløres det først rigtigt, når rensearbejdet går i gang.
Det gælder også maleriet som ligger på bordet og er kommet under kærlig behandling med vatpinde og rensevæsker.
Det købte jeg i august 2015 efter at have modtaget en henvendelse via mail fra ejeren i Valby, København. Det blev hurtigt et af mine favoritter og kommer ofte op og vende på stuevæggen herhjemme. Det fremstår netop med en ret gul overflade, men det er tydeligt at se at det er indblandet okkerfarve i bundfarverne, der har hovedårsagen. Så derfor bliver det spændene og se om rensningen får en synlig effekt!
De første forsøg tyder ikke umiddelbart på der vil blive de store forandringer at se, medmindre man ser billedet tæt på og med et renset og urenset område over for hinanden.
Men jeg glæder mig alligevel over det sker, og det snart vil fremstå så fint som den dag det sidste penselstrøg blev gjort!

lørdag den 4. marts 2017


Fra Hans Pretsch, Odense har jeg modtaget en mail med et billede af hans maleri, der er købt i København i 1966.

Jeg fik en hyggelig snak med Hans, der har egen hjemmeside som kan besøges : HER