søndag den 5. marts 2017


Jeg er så heldig at være gift med en malerikonservator, og det kommer min Kawamoto malerisamling til gode!
Flere har gennem tiden været under kærlig behandling, og har fået udført tiltrængt overfladerensning og småreparationer. Jeg har bidraget med at istandsætte eller endda i flere tilfælde at lave helt nye rammer, svarende til de som var monteret oprindeligt.
Man skal huske på at malerierne ofte har hængt i hjem hvor der gennem årene er blevet røget tæt, og det har efterladt de ellers livlige farver afdæmpede og med et gulligt skær. Det er naturligvis meget forskelligt hvor medtagede de er, og ofte afsløres det først rigtigt, når rensearbejdet går i gang.
Det gælder også maleriet som ligger på bordet og er kommet under kærlig behandling med vatpinde og rensevæsker.
Det købte jeg i august 2015 efter at have modtaget en henvendelse via mail fra ejeren i Valby, København. Det blev hurtigt et af mine favoritter og kommer ofte op og vende på stuevæggen herhjemme. Det fremstår netop med en ret gul overflade, men det er tydeligt at se at det er indblandet okkerfarve i bundfarverne, der har hovedårsagen. Så derfor bliver det spændene og se om rensningen får en synlig effekt!
De første forsøg tyder ikke umiddelbart på der vil blive de store forandringer at se, medmindre man ser billedet tæt på og med et renset og urenset område over for hinanden.
Men jeg glæder mig alligevel over det sker, og det snart vil fremstå så fint som den dag det sidste penselstrøg blev gjort!