søndag den 19. marts 2017


I forbindelse med en rund fødselsdag har jeg tilbragt weekenden i København.
Dermed var det også helt oplagt at lade et besøg på Statens Museum for Kunst være afslutningen på et par travle dage, inden turen gik hjem til Århus igen.
Her kører der nemlig en spændene udstilling; "Japanomania" som på mange måder er relevant i forhold til de malertraditioner som Kawamoto bærer med sig via sin onkel Takeji Fujishima.

Udstillingen beskæftiger sig med hvordan store vestlige malere i sidste halvdel af 1800-tallet bliver stærkt inspireret af den japanske malertradition og udtryksform, og hvordan det ses i deres værker.
Dette blev udløst af at Japan åbnede op for samhandel med resten af verden i løbet af 1850'erne, og i årene efter handles der livligt med japanske kunstgenstande, og dermed kom også påvirkningen af vestens kunstnere.

Men påvirkningen gik også den anden vej!
Det kommer man ikke nærmere ind på i denne udstilling, men Kawamotos onkel; Takeji Fujishima (1867-1943), bliver som stor anerkendt kunstmaler et produkt af denne kulturudveksling.
Allerede fra barnsben blev kunsten hans vej, og i 1884 gik studierne både på traditionel japansk og europæisk kunst. I 1906 rejser han til Paris og senere Rom og laver en hel del malerier i vestlig tradition.

Det bliver Takeji der får den største indflydelse på Kawamotos udvikling.
Han sidder meget sammen med den helt unge Mitsuo, der lærer alt om kunstmaleriet, men inspirerer ham også med beretninger om den meget fremmede verden udenfor Tokyo, og grundlægger uden tvivl Kawamoto's trang til at søge ud i verden, da muligheden opstod efter krigen.